ورود کارفرما

حلقه های مفقوده در مسیر موفقیت شغلی 1393/10/14

تعداد دفعات مشاهده شده : 2838



حلقه های مفقوده در مسیر موفقیت شغلی 

متاسفانه در نظام آموزشی کشور چه در سطح مقدماتی و چه در سطح تحصیلات عالی، آموزش منسجمی به منظور راهنمایی فرد برای ورود به دنیای کسب و کار ارائه نمی گردد. از طرفی به دلیل بنیادی بودن فضای علمی کشور و عدم توجه به نیاز صنعت در هنگام تدوین طرح های پژوهشی، فرد باید خود شخصا اقدام به شناخت اصول کسب و کار و دشواریها و پیچیدگی های فضای کاری نماید. از طرفی بسیاری از ما، روشی نظام مند برای تفکر در موضوع پیچیده شغل و مدل کسب و کار را نداریم. مدل کسب و کار فردی به مانند مدل کسب و کار سازمانی طرح واره­ای از چگونگی عملکرد می باشد. تابلوی طراحی مدل کسب و کار، که چگونگی تناسب 9 جز مدل کسب و کار را با یکدیگر توصیف می کند، تکنیکی موثر برای چگونگی کارکرد فرد و سازمان است. این 9 جز که عبارتند از مشتریان، ارزش ایجاد شده، کانال ها، ارتباط با مشتریان، درآمد، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی و هزینه ها منطقی جهت خلق ارزش آفرینی برای مشتریان است.

تفکر پژوهشی  مبتنی بر مدل کسب و کار:

نکته مهم در فرآیند کاریابی و مصاحبه های شغلی درک نیاز شرکت متقاضی جذب نیرو می باشد، با توجه به این نکته که در خواست و خط مشی هر شرکت در قالب طرح واره ای به نام طرح کسب وکار نگارش می یابد، عدم توجه به این مهم و نداشتن اطلاع در زمینه های بازارو کسب و کار می تواند عامل مهمی در حذف فرد از گردونه رقابت باشد. در خلق مدل کسب و کار عواملی چون بحران اقتصادی، تحولات سریع در مولفه های مردم شناسی، رقابت جهانی فزاینده از اهمیت بالقوه ای برخوردار است. بنابراین خواسته و خط مشی در هر شرکت و در هر کشور با توجه به متفاوت بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی متفاوت خواهد بود. بسیاری از فرغ التحصیلان کشور ما به دلیل داشتن دیدی صرفا پژوهشی، خواهان ارائه ایده های پژوهشی بسیار نو ( بدون توجه به امکان یافتن بازار برای محصول) به شرکت های فعال در عرصه علمی خود می باشند و این انتظار وجود دارد تا شرکت تجربه کاری خود را با ایده های نو واقعی فرد آغاز نماید، به یاد داشته باشید خلق یک بازار جدید حتی در صورت اطمینان حتمی از موفقیت آمیز بودن پروژه شما بسیار مشکل خواهد بود. پول و زمان زیادی برای رسیدن به یک نقطه سربه سری لازم است تا بازاری جدید برای محصولی جدید خلق شود. شرکت باید بتوانید محصول خود را سریعا وارد بازار نمایید، اگر زمان رسیدن به نقطه سر به سری دو برابر شود، نیاز به سرمایه­گذاری شرکت به صورت نمایی افزایش می یابد. ایده های نو واقعی، شرکت های نوپا را در قلمروی رانش فناوری قرار خواهد داد. بازاری با محصول تکنولوژی سطح بالا مورد توجه مدیریت ریسک است. در صورتی­که یک شرکت محصولی ریسکی داشته باشید بزرگترین اشتباه این خواهدبود که کسب و کاری را بدون داشتن اعتبار لازم جهت کاهش ریسک ها آغاز نماید. کسب اطلاعات از بازارهای داخلی و خارجی و شرکت های فعال در زمینه تخصصی خود، نقش موثری در نمایش تخصص و مهارت های اجرایی و پژوهشی شما به کارفرمایان ایفا می نماید. گردآوری و مطالعه اسناد ثبت اختراع داخلی و خارجی جهت نیل به این مهم توصیه می گردد، جهت مطالعه اسناد ثبت اختراع داخلی، سایت iripo.ssaa.ir ) روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ( و اسناد ثبت اختراع خارجی، سایت  freepatentsonline.com   اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

نگارش مدل کسب و کار فردی:

پس از مطالعه مدلهای کسب و کار سازمانی، مدل کسب و کار فردی خود را به رشته تحریر درآورید. هنگامی که به طراحی نخستین مدل کسب و کار شخصی خود می پردازید، خود را محدود به کاری کنیدکه برای امرار معاش انجام می دهید. در قالب یک فرد خویش فرما، دنیای کسب و کار را برای خود شبیه سازی نمایید. این مدل با مدل سازمانی از جهاتی متفاوت است. در هنگام نگارش مدل فردی، مشتریان افرادی هستند که خواستار یاری رساندن به آنها می باشید، این افراد تنها برای کسب منفعت پول پرداخت می کنند. ارزش ایجاد شده مزیتی است که مشتریان از کمک گرفتن ازشما بدست می آورند، که البته باید با توجه به خصوصیات مشتریان و با توجه به نحوه ارزش گذاری آنها نگاشته شود نه با توجه به تفکرات شما، به یاد داشته باشید این مشتریان هستند که پول پرداخت می نمایند نه شما. کانالها : شما باید چگونگی کمک خود به دیگران را تعریف کنید تا بتوانید این چگونه کمک کردن را منتقل کنید. منابع کلیدی شخصیت، علایق، توانمندیهای فرد ( مانند تسهیل گری گروهی، فن بیان و تحلیل مالی) و دارایی ها ملموس و ناملموس( مانند شبکه گسترده ای از ارتباطات حرفه ای، رهبری فکری، تجارب عمیق صنعتی، پول و ابزار). جهت ارتباط با مشتریات بر اساس تقاضای آنها بیاندیشید .

ذکر این نکته ضروری است که متاسفانه بسیاری از افراد، از الگوهای ثابت در زندگی خود پیروی نموده و اصل انعطاف پذیری و تطبیق را به وادی فراموشی می سپارند. مدل کسب وکار شخصی خود را با توجه به تغییر شرایط، تغییر داده و با آن منطبق سازید. ایده مدل کسب و کار شخصی، به شما در چگونگی مرتفع نمودن مشکلات و یافتن حلقه های مفقوده در مسیر موفقیت شغلی کمک شایانی خواهد نمود.


برگرفته از: کلارک، تیم; استروادور، الکساندر; پیگنیور، ایو; مدل کسب و کار شما. ترجمه حسام الدین ساروقی، فیروز کرمانشاه، مینا نجفیان. انتشارات آریانا قلم، تهران.