ورود کارفرما

مهارت های ارتباطی 1393/08/18

تعداد دفعات مشاهده شده : 3242



داشتن مهارتهای ارتباطی برای هر شغلی لازم است، شما چگونه ارتباط برقرار می کنید؟

زمینه کاری و سطح تحصیلات شما هر چه باشد، موفقیت در گرفتن شغل به مهارت شما در برقراری ارتباط وابسته است و به ندرت می توان آگهی شغلی را یافت که این مهارت در آن به عنوان الزامات آن شغل ذکر نشده باشد.

ارزیابی سایر مهارتها هرچند پیچیده و دشوار است اما ارزیابی این مهارت برای کارفرمایان به سادگی از طریقه نگارش رزومه و نحوه صحبت کردن در تلفن و مصاحبه رودررو امکان پذیر است. غلطهای نگارشی و دستوری در رزومه یک اشتباه جبران ناپذیر می‌باشد اما مهارت‌های ارتباطی قوی چیزی فراتر از این موارد کوچک است.

ارتباطات اشکال مختلفی دارد: زبانی، نوشتاری و تن‌گفتار. از روشها مفاهیم، حقایق، ایده ها و تاثرات منتقل می‌شوند. آیا ذهنتان درهم ریخته است یا منظم است؟ تن‌گفتارتان اشتیاق را می‌رساند یا ملال و خستگی را؟ اضطراب یا اعتماد به نفس را؟ آراستگی و ظاهرتان همان پیامی را دارد که خود در ذهن از خودتان دارید؟ به هرحال مخاطب شما این تن‌گفتار را می‌خواند و براساس آن قضاوت می‌کند.

مدیران استخدام به این موارد توجه می‌کنند:

1-     صحبت کردن و جواب دادن مرتب و منظم. آیا جمله پیش درآمد رزومه واضح است؟ آیا وقتی به سوالات مصاحبه پاسخ می‌دهید طفره می‌روید یا صریحاً پاسخ می‌دهید؟ آیا مواضعتان را منطقی و قابل فهم بیان می‌کنید؟

2-     افعال قوی و استفاده درست از کلمات. آیا رزومه شما مانند یک شرح شغلی است با عباراتی که بدین صورت آغاز می شوند: "مسئول ِبخش یا پروژه ..." آیا شما دقیقا آنچه انجام داده‌اید را می‌گویید؟ ارتباط برقرارکنندگانِ موثر، جملاتشان را بدین ترتیب آغاز می‌کنند: سازنده، مدیر، تحلیلگر، تولیدکننده، ...آیا شما این کلمات و نمونه‌های مشابه را به کار می‌گیرید یا راه‌های جدیدی را برای ارتباط و فهماندن منظورتان بکار می‌برید؟

3-     اتلاف وقت. یکی از راههای اتلاف وقت خودتان و بقیه مردم نوشتن و بیان موارد واضح است. چیزی را بیان نکنید که احتیاجی به اشاره به آن نیست. نوشته یا گفتار خود را با بیان موارد واضح مغشوش نکنید: مورادی که اطلاعات اضافی نمی‌دهد.

  مثال‌ها: عبارات معقول و کوتاه و خلاصه کردن رفرنس‌های رزومه. اگر رزومه شما به اندازه کافی جذاب باشد مدیر مربوطه تقاضای مدارک و مستندات و رفرنس‌ها را خواهد نمود و نیازی به ذکر آنها در رزومه اولیه نیست. به جای آن میتوان از فضای باز شده در متن رزومه به نحو بهتری استفاده نمود و مختصرنگاری را پیشه کرد.

4-     علاقه مندی به موقعیت شغلی و شرکت. علاقمندی به موقعیت شغلی را در صفحه نخست رزومه با ذکر این مطلب که صفحه شرکت را در لینکدین دنبال میکنید یا گوگل الرت را فعال کرده‌اید تا آخرین وقایع و تغییرات مربوط به شرکت را دنبال می‌کنید، نشان دهید. همچنین شما می‌‍توانید روی نکاتی که از شرکت مورد نظر می‌دانید و ماموریت و اهداف شرکت که برای شما حائز اهمیت است مانور بدهید. وقتی که این کارها را قبل از مصاحبه با شرکت انجام دهید و از سوالاتی که در مورد شرکت پرسیده‌اید اطلاعات خود را تکمیل می‌کنید، ارتباط بسیار موثرتری با شرکت و اهداف آن برقرار می‌کنید.

5-     رغبت. هرچند باید در میزان تحصیلات و تجربه و مدارک و گواهینامه‌ها در سطح قابل قبولی باشید اما بر حسب تصادف ممکن است با تعدادی از رقبایتان در این موارد مشترک و در یک سطح باشید. یک وظیفه شغلی را ممکن است افراد زیادی بتوانند انجام دهند اما کارفرما به دنبال افرادی هستند که اشتیاق و رغبت را در صدایشان یا رویکرد و رفتارشان بتوانند مشاهده کنند. آن هنگام که اشتیاق و تلاش خود را برای گرفتن شغلی نشان می‌دهید خود را بالاتر از بقیه رقبا در آن زمینه قرار داده‌اید.

6-      غرور در نتایج. برگه رزومه شما باید شامل مواردی از چالش‌هایی باشد که با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اید و نوع برخوردی که در آن لحظات اتخاذ نموده‌اید. و آن هنگام که در مورد این موارد هنگام مصاحبه شغلی صحبت می‌کنید و کارفرما می‌بیند که کارتان برایتان اهمیت داشته است و شما اشتیاق به نتایج قوی و مثبت را از خود دارید، آنها به شما تمایل پیدا خواهند کرد. از دیدگاه کارفرما یک نیروی مولد مهم است اما کسی که با مسائل درگیر می‌شود و از نتایج کارش رضایت دارد بسیار گرانبهاست.

7-     دنبال کنید. رفتار شما به خوبی شخصیت شما و نوع کارکردنتان را نشان خواهد داد. به عنوان نمونه اگر در نامه خود ذکر کنید که در زمان مشخصی تماس برقرار خواهید کرد و موفق به این کار نشدید، غیرقابل اعتماد بودن خود را ثابت کرده‌اید. به صورت مشابه اگر از شما خواسته شود که اطلاعات خاصی را گرد آوری کنید و در انجام آن کار درنگ کنید، باز همان اشتباه را تکرار کرده‌اید. به جای آن یک ابتکار به خرج دهید و برای تماس یا ایمیل یک جواب فوری و آماده داشته باشید یا در مصاحبه شغلی مدارک و رفرنس‌ها و گواهینامه ها را همراه داشته باشید. در این صورت شما ادب و احترام و ملاحظه‌ای را از خود نشان داده اید که بسیار باارزش خواهد بود.

8-     شنونده خوبی باشید. در قلب ارتباطات موثر، شنونده خوبی بودن یک ضرورت است تا بدانید مخاطب شما چه می‌خواهد بشنود. فقط در این صورت است که خواهید توانست بدرستی و بجا سخن بگویید. این بدین معنی نیز هست که باید زمانی را صرف کنید و آگهی شغلی مورد تقاضایتان را تحلیل کنید تا بدرستی دریابید که آن شغل در چه زمینه‌ای است و رزومه ارسالی به کارفرما به چه سبکی باید نوشته شود. همچنین باید در پاسخ به سوالات مصاحبه قدری تامل کنید تا جواب درخوری را به مصاحبه کننده بدهید. در واقع تنها ادعای داشتن یک ارتباط موثر برای متقاعد کردن کارفرما کافی نیست.

شما با ارزیابی درست موقعیت خودتان و تفکر منطقی به آن چه می‌خواهید و باید بیان کنید و سپس بیان واضح و البته مختصر جوابتان نشان می‌دهید که به صورت موثر قادر به ارتباط برقرار کردن می‌باشید. در این صورت کارفرما را متقاعد می‌نمایید که شما پاسخی به نیازهایشان هستید.

منبع:

در شکارتان موفق باشید!

آرنی فرتیگ، مشتاق آموزش به مشتریان سایت Jobhuntercoach در زمینه پیشرفت شغلی با استفاده از عبارت "من برای هر موقعیت شغلی اقدام خواهم کرد" و تمرکز به بهترین موقعیت‌ها، برای هر متقاضی، دانش و تجربیات سال‌های کار در زمینه منابع انسانی و مدیریت بنگاه کاریابی خود را به ارمغان می‌آورد.