ورود کارفرما

مدل کسب و کار فردی و سازمانی 1393/08/06

تعداد دفعات مشاهده شده : 1005



مدل کسب و کار فردی و سازمانی:

مبانی صحیح کارآفرینی و طراحی مدل کسب و کار  

در پایه ای ترین سطح اقتصادی، مدل کسب و کار، منطقی است که سازمان به کمک آن خود را به لحاظ مالی سرپا نگه می دارد. واقعیت این است که در دنیای کسب و کار امروز در سطح بین المللی ، اقتصاد بر پایه ی کسب و کارهایی شکل گرفته که در طول عمرهای مختلف ، از کسب و کارهای کوچک  تبدیل به بنگاه های اقتصادی بزرگ شده اند. در ایران اما شرایط تا حدی متفاوت است. در کشور ما بسیاری از بنگاه های اقتصادی بزرگ از ابتدا بزرگ متولد شده اند و به بیان دیگر، در مقایسه با آمار بین المللی، تعداد کمتری از شرکت ها را می توان یافت که پس از گذر سالها، تبدیل به بنگاه های اقتصادی بزرگ شده اند. یکی از علل مهم این عارضه مساله نقدینگی است. تقریبا تمامی سازمان های فعال در اقتصاد مدرن ( شامل دولت ها) با یک حقیقت خشن روبرو هستند: هنگامی که نقدینگی پایان می یابد بازی تمام است.  " با دوام" یعنی ورود نقدینگی باید بیش از خروج آن باشد یا حداقل ورود نقدینگی باید به اندازه خروج آن باشد. چالش نقدینگی را می توان به عدم آشنایی سازمان ها  با مبانی صحیح کارآفرینی و طراحی صحیح الگویکسب و کار مرتبط ساخت. متاسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی از یک مدل کسب و کار ثابت در طول مسیر حرفه ای خویش بهره می گیرند، فارغ از اینکه امروزه بخش زیادی از عوامل آشفتگی بازار از  جمله  بحران اقتصادی، تحولات سریع در مولفه های مردم شناسی، رقابت جهانی فزاینده، نیازمند تغییر الگوی کسب و کار و گاهی خلق الگوهای جدید هستند. از طرفی مدل کسب وکار مدیریت و کارکنان سازمان نیز باید تغییر کنند. از نگاه ما افراد کاملا مشابه سازمان نیستند، اما یک حقیقت مشترک وجود دارد: افراد نیز به مانند سازمان ها تحت تاثیر عوامل محیطی و اقتصادی قرار می گیرند. بنابراین ترسیم صحیح مدل کسب و کار سازمانی با توجه به نیازهای فردی از اهمیت بالقوه ای برخوردار است.

نکات سازنده در خلق مدل کسب و کار سازمانی :

مشتریان: بیاموزید به گروه های مختلفی از مشتریان خدمت ارائه  دهید، برای مثال برخی شبکه های اجتماعی در ازای خدمات از کاربران خود هزینه ای دریافت نمی کنند، اما بدون وجود همین مشتریان رایگان، سازمان  چیزی برای فروش به تبلیغ کنندگان و پژوهشگران بازار نخواهد داشت.

ارزش ایجاد: به جای تکیه بر راهبردهای نادرست و تاخیر زیادی برای بهبود هر چه بهتر محصول ( که مشتری حتی نتواند به وجود آنها پی ببرد) یاد بگیرید چه ویژگی هایی برای مشتری ارزش خلق می کند و تلاش خود را در آن راستا متمرکز نمایید. 

کانال ها: کانال ها باید دارای کارکرد هایی چون ایجاد آگاهی در مورد خدمات و کالاها، انتقال ارزش محصول به مشتری،  یاری رساندن به مشتری جهت ارزیابی کالاها و خدمات و خرید کالا و در نهایت تضمین رضایت پس از فروش باشند.

ارتباطات با مشتریان: شیوه های ارتباطی را که مشتریان ترجیح می دهند، به دقت مشخص نماید و در حفظ آن بکوشد.

درآمد: این بخش شامل فروش قطعی، اجاره، هزینه خدمت، درآمد حاصل از عضویت، اعطای مجوز و هزینه های کارگزاری است.

منابع کلیدی: در مدل فردی، منبع کلیدی علایق، مهارت ها و دارایی های مورد تملک است، اما در مدل سازمانی چهار نوع منبع انسانی، فیزیکی، فکری و مالی وجود دارد، با توجه به مدل کسب و کار، منابع کلیدی افراد و سازمان را اولویت بندی نمایید و با توجه به اولویت سرمایه گذاری ها را آغاز نمایید.

فعالیت های کلیدی: پیشبرد فعالیت ها باید در راستای ارزش ها باشد. ما اغلب به جای آن که کار خود را از نقطه نظر ارزشی که ایجاد می کند در نظر بگیریم، آن را براساس وظایف می سنجیم، اما وقتی مشتریان سازمانی را انتخاب می کنند، بیش از آنکه علاقه مند فعالیت های صورت گرفته در شرکت باشند، به ارزشی که از شرکت دریافت می کنند، علاقه دارند.

شرکای کلیدی: انجام دادن تمامی کارها در داخل سازمان، امری منطقی نیست، به همین دیل برخی امور خود را برون سپاری نمایید. این امور می تواند فراتر از ارتباط های مالی و نقدی رود.

هزینه ها: در مدل کسب و کار شخصی باید به هزینه های نرم ( مانند فشار روانی) و منافع نرم ( مانند رضایت) توجه می شود، در مدل کسب و کار سازمانی غالبا تنها هزینه ها و منافع مالی را در نظر گرفته می شود، با توجه به نقش مهم افراد در پیشبرد اهداف یک سازمان، می توانید از کارکنان خود بخواهید مدل کسب و کار فردی خود را به نگارش درآورند تا با آشنایی درباره نحوه خلق ارزش افراد سازمان،  رویکرد خود را متناسب با محیط و شرایط تطبیق دهید.


برگرفته از: کلارک، تیم; استروادور، الکساندر; پیگنیور، ایو; مدل کسب و کار شما. ترجمه حسام الدین ساروقی، فیروز کرمانشاه، مینا نجفیان. انتشارات آریانا قلم، تهران.