ورود کارفرما

هنر نگارش رزومه 1393/08/06

تعداد دفعات مشاهده شده : 5753



هنر نگارش یک رزومه مناسب  

در هر ارتباطی اولین برخورد نقش موثری در ادامه و بقای یک رابطه ایفا می نماید و رزومه اولین برخورد حرفه ای فرد با کارفرما خواهد بود، لذا ترسیم تصویری دقیق و شفاف از آن، ازاهمیت بالقوه ای برخوردار است.  با توجه به بالا بودن تعداد تقاضای کار، هر کارفرما در ابتدا حداکثر 30 ثانیه به هر رزومه زمان اختصاص خواهد داد و در صورت تایید اولیه به بررسی جزئیات نوشته شده می پردازد. در ذیل نکات مهم در نگارش بخش های مختلف یک رزومه مناسب ارائه می گردد:

مشخصات فردی: در این بخش نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل سکونت، وضعیت خدمت، وضعیت تاهل، اطلاعات تماس و رایانامه  عنوان می گردد. زمان بروز رسانی اطلاعات را می توان در این بخش وارد نمود.

سوابق تحصیلی: این بخش به شرح مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و گرایش، نام واحدآموزشی و سال فراغت از تحصیل در دوره های دانشگاهی می پردازد.

سوابق پژوهشی: نکته مهم در این بخش نوشتن محل انجام، نوع ارائه و ثبت اثر مورد نظر است. جهت تاثیر گذاری بیشتر می توان اطلاعاتی چون DOI  ، Impact Factor و در مورد ثبت اختراع شماره ثبت را ذکر نمود. جهت جلوگیری از افزایش تعداد صفحات رزومه ( تعداد صفحات یک رزومه کاری مناسب بین 1 تا 3 صفحه می باشد) و در عین حال نمایش حداکثری توانمندی های خود، استفاده از هنر نگارش مناسب ضروری است. در صورت بالا بودن تعداد فعالیت های پژوهشی، در این بخش می توان تنها موارد مهم و کلیدی را ذکر نمود و تعداد آن در بخش مهارت ها مشخص گردد. ( برای مثال: علاقه مند به تحقیق و پژوهش با ارائه 20 عنوان مقاله در زمینه ...)، در این حالت علاوه بر رعایت اصل خلاصه نویسی، تعداد عناوین مقالات پژوهشی نیز به کارفرما نشان داده می شود. در صورت تمایل به همکاری در زمینه های کارشناس تحقیق و توسعه، کارشناس پژوهشی، مشاورعلمی، تدریس و سایر فعالیت علمی- تحقیقاتی، می توان حداکثر حجم رزومه را به این بخش اختصاص داد. در صورت علاقه مندی به فعالیت در زمینه های مدیریت،کارشناس فنی و اجرایی، مهندسی صنایع، کارشتاس فروش و بازاریابی و سایر فعالیت های اجرایی می توان در این بخش تنها موارد کلیدی را ذکر نمود و حداکثر تمرکز بر روی نگارش سوابق حرفه ای و مهارتهای اجرایی معطوف گردد. 

ردیف

گزیده ای از نوع سوابق پژوهشی

عنوان :

محل انجام،  ارائه ، ثبت یا نام مقاله

1

(پایان نامه، مجله، اختراع، کنفرانس، طرح پژوهشی،  سمینارهای آموزشی، تالیف و ترجمه کتاب)

 

 

­­­سوابق حرفه ای: در این بخش نیز برای حفظ اصل خلاصه نویسی، در صورت داشتن یک سمت در چند سازمان، یا چند سمت در یک سازمان موارد را می توان به مانند مثال زیر در یک ردیف مرتب نمود.

ردیف

نام سازمان

سمت

شرح وظایف

مدت همکاری

 

نام سازمان 1،  سازمان2 ،  سازمان 3

عنوان سمت

---

---، ---، ---

 

نام سازمان

سمت1- سمت2

---، ---

---، ---

مهارت های تخصصی و مدارک اخذ شده: موضوع کاری در پروژه و پایان نامه و توانایی های کسب شده طی این دوره ها  از مهارت های تخصصی محسوب می گردد. نگارش مهارت های تخصصی از اهمیت به سزایی برخوردار است زیرا این بخش نشان دهنده زمینه های علاقه مندی فرد جهت بکارگیری در شرکت ها و سازمان های علمی و پژوهشی می باشد. در صورت داشتن مدرک، بهتر است عنوان گواهی و مرجع برگزار کننده نیز مشخص گردد. در صورت تمایل  به همکاری به عنوان کارشناس آزمایشگاه وکارشناس شبکه های آزمایشگاهی بهتر است بر روی نگارش مهارت های دستگاهی، در سمت های اجرایی بر روی مهارت های فنی و مدیریتی، فن بیان و روابط عمومی، در سمت کارشناس تحقیق و توسعه و مشاور علمی بر روی مهارت های علمی و پژوهشی تمرکز نمود.

مهارت های زبان و رایانه: منظور از مهارت های رایانه مهارت های عمومی ( مانند Microsoft office, Photoshop  و ... )  در کار با رایانه می باشد. در صورت فعالیت درزمینه علوم محاسباتی ( مانند شبیه سازی دینامیک مولکولی، نظریه تابع چگالی و ...)، نام نرم افزار های مذکور در بخش مهارت های تخصصی وارد می گردد.

افتخارات و جوائز: رتبه آزمون ورودی دانشگاه ، کسب رتبه در جشنواره های علمی و پژوهشی ، المپیادهای دانشجویی، عضویت در مراکز علمی و پژوهشی را در این بخش وارد می گردد.

توصیه کنندگان:  در صورت داشتن توصیه نامه از معرف، نام ، رتبه و درجه علمی، رایانامه وی را باید در این بخش وارد نمود.