ورود کارفرما

مهارت حفظ کارکنان 1392/09/11

تعداد دفعات مشاهده شده : 2802



لای باچانان  در مقاله ای با عنوان "مدیریت یک به یک" اینگونه عنوان می‌کند که بهترین راه برای حفظ کارکنان این است که هر یک از آنها را متفاوت از دیگری مدیریت نماییم. باید دریابیم که نیازهای هریک از آنها چیست و چه چیزی در زندگی آنها مهم است. این امر کمک می‌کند که تفاوت‌ها را لمس کرده و به علاوه روح اعتماد و حمایت را در کارکنان پرورش داد.

 به منظور برآورده ساختن این نیازها، نیاز است که برنامه‌ها و مصالح گوناگونی را به کار گرفت. پول دیگر همه چیز نیست. افراد به چیزهایی علاقه دارند که زندگی آنها را آسان‌تر ساخته و کمک می‌کند میان کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد نمایند. آما آنچه زندگی آنها را آسان‌تر می‌سازد، برای هر فردی متفاوت است. برخی ممکن است به زمان آزاد یا شناور بیشتری نیاز داشته باشند در حالی‌که ممکن است سایر افراد به خدماتی چون کارواش، تعویض روغن، خشکشویی یا رفتن به شام تمایل داشته باشند. برخی ممکن است به خدمات نگه‌داری از کودک نیاز داشته باشند و برخی به خدمات مربوط به والدین مسن. همان‌طور که در بالا اشاره شد، بهترین راه برای دستیابی به پاسخ، پرسیدن سوال است! برخی از این ایده‌ها تنها نیازمند زمان برای اجرا هستند وتامین مالی را خود انجام می‌دهند. اما همین امور باعث می‌گردد که کارکنان احساس کنند به آنها توجه داشته و تلاش دارید کاری کنید که به بهتر شدن وضع زندگی آنان کمک کنید.

یکی دیگر از راه حل ها این است که سرپرستان را درگیر سازید. یکی از سخت ترین کارها این است که همزمان بتوان هم مدیر بود و هم مربی. این قضیه مانند این می ماند که هم مادر بچه هایتان باشید و هم دوست آنها! مادر بودن یا دوست بودن به طور جداگانه ساده است اما اجرای همزمان آنها سخت است. به کارگیری این اصل به شما کمک می‌کند که کارکنان خود را حفظ کنید. نقش سنتی یک سرپرست مدیریت عبارت است از تمرکز بر روی مسائل روزانه کارکنان که شامل عملکرد، بازخورد، نظم و انجام کار می‌باشد. تمامی این مسائل مهم هستند اما به منظور حصول اطمینان از ایجاد یک محیط کار قابل اعتماد، کار با اهمیت، روابط قوی با سرپرست و به کارگیری مهارت‌های مربیگری نیز حیاتی هستند. مربیان از طریق گوش فرادادن به کارکنان، حمایت از آنان و برقراری ارتباط با کارمندان کمک می‌کنند که درون سازمان و در حرفه‌ی خود توسعه و رشد یابند. پرسنل مدیریتی شرکت به منظور حفظ کارایی کارکنان باید مهارت‌های مدیریتی و مربیگری خود را توسعه دهند.

کلید حفظ کارکنان این است که دریابید کارکنان منابع ارزشمند سازمان هستند. اگر ارزشمند نبودند اصلا نیازی به آنها نداشتید. اما بسیاری از اوقات سازمان‌ها نمی‌توانند این حس را به کارکنان القا کنند که ارزش و دارایی سازمان هستند. یکی از بهترین اقداماتی که در این راستا و در آغاز می توان انجام داد به اشتراک گذاشتن اهداف شرکت با کارکنان است تا آنها را در آغاز برنامه‌ی سالانه به طور مستقیم با مسئولیت‌هایشان آشنا گردند. این امر کمک می‌کند که کارکنان اطمینان یابند که در موفقیت شرکت مشارکت داشته و آنچه از آنها انتظار می رود را بدانند. همچنین به منظور اینکه کارکنان احساس کنند ارزش سازمان هستند باید یک برنامه پیشنهادی رسمی اجرایی گردد. چه کسانی بهتر از کارکنان سازمان راه‌های بهبود دادن سازمان را می‌دانند؟ اگر این کار به طور صحیح اجرا شود، کارکنان مشتاقانه ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و قطعا احساس می‌کنند که باعث ایجاد تغییر مثبت در سازمان شده اند. به این منظور به حمایت مدیریت و تعهد به برنامه نیاز دارید. به علاوه باید تصمیم گرفته شود که چگونه از کارکنان به خاطر پیشنهادهایشان تقدیر کرده یا چگونه به رسمیت شناخته شوند. بسیاری از سازمان های موفق حتی از پس انداز اندوخته خود برای حمایت از کارکنانی که پیشنهاد داده اند استفاده کرده و یا حداقل پیشنهادات آنها را در جلسات یا نشریات شرکت به شکل گسترده منعکس می‌کنند.

توصیه می‌شود که برای شناختن کارکنان، راه های رسمی و غیر رسمی به کار گرفته شود. کارکنان انسان بوده و انسان ها بازخورد را دوست دارند، چه مثبت و چه منفی. مدیران سازمان باید آموزش‌های لازم را دیده و تربیت شوند تا بتوانند بازخورد های مستمر و منظم را به کارکنان داده و آنها را بشناسند. ارائه بازخوردهای مستمر به کارکنان یکی از مشکلات مدیران است. به یاد داشته باشید عبارات کوچکی چون "متشکرم" یا "من زمانی که صرف این کار کرده‌ای را دیده‌‍‌ام" یا "من کار برجسته تو در فلان پروژه را مشاهده کرده‌ام" به تنهایی می تواند تاثیر شگرفی بر کارکنان داشته باشد. به منظور کمک به سرپرستان، می توانید یک میز گرد برای آنها ایجاد نموده تا تجارب یا نگرانی‌های خود را به همراه بازخورد ارائه کرده یا فردی را برای کمک به آنها تخصیص دهید. این اقدامات هرچند کوچک می‌تواند باعث ایجاد تفاوت‌های زیادی شود. به علاوه فراموش نکنید که برخی برنامه‌های حتی به ظاهر ساده‌ای همچون کارمند هفته، معارفه کارمندان، کارهای تیمی برجسته، حضور کامل در محل کار، اتمام پروژه و غیره را به رسمیت شناخته و آنها را برگزار نمایید و همچنین توسعه دهید.

ارتباطات یکی دیگر از مواردی است که شرکت برای حفظ و نگهداری کارکنانش به آن نیازمند است. آیا تاکنون شنیده اید که کارکنان سازمانی شکایت کنند که ارتباطات در سطح سازمان زیاد است؟ غیرممکن است!!! شما نمی توانید ارتباط بیش از اندازه برقرار سازید و کارمندان باید مطلع باشند. چگونگی برقراری ارتباط بستگی به سازمان دارد. این کار می‌تواند از طریق جلسات کارکنان، یاداداشت ها، خبرنامه ها، ایمیل، یا ملاقات یک به یک با سرپرست شکل گیرد اما نکته اینجاست که باید از راه هایی زیادی ارتباط برقرار نمود تا اطمینان حاصل شود که  همگان از اطلاعات آگاهی دارند.

اگر هنوز می گویید که "چرا باید این کار را انجام دهم؟" و حقایق مربوط به کمبود نیروی کار  ماهر کافی نیست باید گفت طبق گزارشات هنگامی که حفظ کارکنان، بیش از حد متوسط است، رضایت مشتریان ، بهره‌وری کارکنان و از همه مهمتر سود‌دهی افزایش می یابد. مایکل روان رییس و مدیر عامل مرکز HMHP می گوید: " بزرگترین سرمایه های ما، منابع انسانی ما هستند. ما بر این باوریم اگر کارکنان ما خوشحال باشند، خدمات آنها نسبتا جبران شود و احساس احترام کنند، آنگاه بیمارستان و مریض‌ها سود بیشتری را می برند."

بنابراین در این مقاله همانند IBM یک غولی جادویی در چراغ جادویی وجود ندارد که دستیابی به آمالهایتان را تضمین کند اما با بدنبال کردن برخی از این راهنمایی ها قادر خواهید بود مزایای رقابتی را به دست آورید که بر روی سازمان شما تاثیرات مثبت داشته باشد.